Så tar du referenser.

Lita inte på jobbintervjun! Referenser kan ge dig information som gör skillnaden mellan en topprekrytering och ett framtida personalproblem.

För Tillväxt Botkyrkas expertrådgivare Erik Cedergren är referenserna livsviktiga informationskällor. Så är han också vd för rekryteringsbolaget Recpro, en av Tillväxt Botkyrkas partners, och rutinerad rekryterare.

– Fram tills att du kontaktar referenserna utgår all information från kandidaten själv i allt från cv och personligt brev till vad som sägs under intervjun. Genom referenserna får du en chans att kolla att det du fått veta faktiskt stämmer.

Se det som en bakgrundskontroll helt enkelt. För vad händer om den du intervjuat inte är helt sanningsenlig? Även om Erik menar att det sällan handlar om direkta lögner (fast de förekommer) kan kandidaten förskönat saker i sitt cv.

– Du kan också se referensen som ett sätt att tillföra mer information. Att prata med någon som faktiskt jobbat med den här personen kan ge ovärderlig kunskap.

Kasta dig inte över telefonen och tänk att du tar samtalet lite på känsla. Då är risken att du fastnar i ett samtal som handlar om huruvida kandidaten kan tänkas funka bra i teamet i första hand, medan kvalifikationerna för den aktuella befattningen hamnar i skuggan. Att rekrytera fel är dyrt, en chansning du inte vill ta.

– Att någon är trevlig är inte fel, men det är en bonus!

Ok, så hur tar man då en referens? Här kommer några konkreta tips från Erik.

Erik Cedergrens 5 tips hur du får ut det mesta av referensen

1. KOLLA REFERENSEN.
Googla och se att telefonnumret går till rätt person. Har personen den befattning som kandidaten angett?

2. FÖRBERED DIG.
Som man frågar får man svar. Tänk igenom vad du vill få ut av samtalet. Vill du i första hand kontrollera sanningshalten i kandidatens egna påståenden eller vill du få en bättre bild av den sökande? Utgå från din kravprofil för tjänsten. Har den sökande rätt kvalifikationer och erfarenheter? Det ska du söka svar på i första hand.

3. KOLLA CV:T OCH FYLL PÅ MED INFORMATION
Är du osäker på om de uppgifter du fått stämmer så ställ tydliga frågor om när kandidaten jobbade på företaget, vilken befattning hen hade samt vilka arbetsuppgifter. Umgås de privat eller är det en rent professionell relation? Stäm av med cv:t. Be referensen beskriva relationen till kandidaten. Fråga hur kom det sig att personen i fråga slutade på sitt tidigare jobb? En konflikt är sällan någon en jobbsökande nämner själv. På samma sätt kan du ställa frågor om hur referensen upplevt kandidaten. Vad drivs hen av? Hur fungerar personen socialt? Vad har kandidaten haft svårigheter med? Vad kan göra hen motiverad/omotiverad och så vidare. Stäm av med svaren du fått av kandidaten själv.

4. AVSLÖJA DET SOM SKAVER.
Ibland kan det finnas missnöje som lite grand bubblar under ytan. Det kan du få svar på genom att ställa lite mer öppna och luddiga frågor som ’vad är din bild av X?’ ’skulle du vilja jobba med X igen?’ eller ’hur har X hanterat konflikter?’. Ställ gärna följdfrågor genom hela samtalet.

5. VAR RESPEKTFULL.
Håll en respektfull och neutral ton mot referensen och undvik alla kommentarer som riskerar att kunna uppfattas som diskriminerande eller fördomsfulla. Tänk att andra skulle kunna höra ert samtal. Ger inte referenserna de svar du behöver så var inte rädd för att be kandidaten om fler referenser.

BONUSTIPS:
Det finns digitala tjänster där både kandidaten och referensen själva får skriva in informationen och som minimerar din arbetsinsats (refapp.se till exempel).

Vi hjälper till såklart!

– Tillväxt Botkyrka kan hjälpa dig ta fram en mall för referenstagning som du kan ha framför dig när du ringer referenser. Vi på Recpro finns även tillgängliga för en 45 min kostnadsfri rådgivning om det skulle behövas. Maila Hampus på tillväxt Botkyrka så tar vi det därifrån!

Erik Cedergren
Recpro