– Tack till Saide som pushade mig!

Namn: Alaa Alzawhra
Bor: Tumba
Familj: Sambo och en dotter.
Vem är han: f d tulltjänsteman och entreprenör,
chaufför hos Nilsson Bil & Transport och nybliven pappa.

Vi träffar honom under en intensiv dag på jobbet. Hej Alaa, hur mår du?

– Jo tack, det är mycket att göra som vanligt. Men jag gillar det, det är roligt att leverera och samtidigt prata lite med kunderna. Ett bra sätt att träna på svenskan.

Hur länge har du varit på Nilssons Bil & Transport?

– I över två år nu. Det var ni på Tillväxt Botkyrka som hjälpte mig, framför allt er Saide (kandidatansvarig) som pushade mig hela vägen. Mina kollegor och min chef Janne är underbara. De har hjälpt mig med mycket och står ut med min knackiga svenska.

Du kom till Sverige 2018, hur var ditt liv innan dess?

– Jag bodde en mil söder om Damaskus i Syrien och hade det bra på många sätt. Jobbade på syriska tullverket i flera år och den sista tiden startade jag ett eget företag. Jag älskade mitt hemland och försökte verkligen att stanna kvar trots kriget. Men till slut gick det inte.

Vad tänker du om dina fyra år i det nya landet?

– Det är mycket som är annorlunda, inte minst det sociala livet, men jag har snabbt lärt mig ”the Swedish way”. Jag har till och med börjat snusa, säger Alaa och skrattar. Det är också så mycket som fungerar bra i Sverige, så nu jag har fått en annan syn på Syrien.

Om du ser framåt lite grand, vad har du för planer?

– Först och främst ska jag skaffa C-körkort och bli bättre på språket. Sen har jag förstås min lilla dotter att ta hand om, hon är ju bara fem månader. Det är svårt för mig att planera längre än så, jag väntar fortfarande på permanent uppehållstillstånd.

Alaa är ett exempel på alla de inspirerande människor som har fått jobb via Tillväxt Botkyrka. Är du arbetssökande, titta in på tillvaxtbotkyrka.se/jobb.

Är du Botkyrka-entreprenör och behöver personal, kontakta oss på info@tillvaxtbotkyrka.se eller 0730781671.