Jodå, det går visst att hitta bra personal.

Hjulen rullar äntligen och ni hinner inte med, så hur gör du? Ställer du en snabb fråga till vännerna eller inleder du en ordentlig rekryteringsprocess? Här är skälen till varför det lönar sig att sätta av “tiden som inte finns”.

En av de vanligaste anledningarna till att företag inte växer är att det inte finns kvalificerad personal att rekrytera. Hampus Löwstedt är affärsutvecklare och rekryteringskonsult på Tillväxt Botkyrka och han håller inte med. Personalen finns, för de entreprenörer som prioriterar sitt rekryteringsarbete.

– Det vanligaste är att man frågar i bekantskapskretsen eller branschen om någon känner någon, så anställer man om det känns bra. Men fundera på vad det kostar att rekrytera fel? Eller att träna upp personal som sedan slutar?

Hampus har sett många företag växa när de börjar prioritera och investera i sin rekrytering. Rekryteringen är affärskritiskt och ska alltid finnas med, inte bara när behovet är akut.

– Det är personalen som driver omsättningen, särskilt i branscher som bygg och logistik.

Hur gör du då om du vill investera i din rekrytering?

Här är Hampus 5 tips för en lyckad rekrytering:

1. BLOCKA TID I KALENDERN.

En aktiv rekryteringsprocess kräver minst 2–3 timmar i veckan i 1–2 månader. Går det snabbare än så är det risk för att analysen inte gjorts tillräckligt noggrant. När du inte har personalbehov bör du ändå avsätta en timme i veckan, då du vill ligga steget och ha några talanger på lut innan det blir kris och panik. Se till att tiden är avsatt i din kalender.

2. SKAPA SEPARAT MEJLADRESS.
En särskild mejladress för jobbansökningar signalerar att det är så här som man söker jobb på ditt företag, samtidigt som du själv slipper blanda ihop kund-mejl med ansökningar.

3. IDENTIFIERA BEHOVEN.
Ibland är behoven inte de man först tror. Kanske behöver du inte en till av befintlig tjänst, utan kanske en helt annan funktion. Bara för att du har fullt upp med att ta emot order betyder inte det att du ska ha en ordermottagare. Det kanske är viktigt att just du tar emot order och att du borde rekrytera en arbetsledare istället. Det kan vara svårt att själv se vilka behoven faktiskt är. Då är det bra att ta hjälp utifrån, som också kan säkerställa att rekryteringen är kopplad till affären.

4. STÄLL SAMMA FRÅGOR TILL ALLA.
Bara genom att ställa samma frågor till alla sökande kan du jämföra dem på ett rättvist sätt. Utgå från kravprofilen för tjänsten, inte om någon verkar trevlig. När du efter första intervjun har valt ut dina favoritkandidater så kalla dem till minst en intervju till. Då ökar chansen att du väljer rätt person. Se till att ni är minst två som träffar kandidaterna vid åtminstone en av intervjuerna.

5. VÅGA TA HJÄLP!
Fråga dig själv om det är värt din tid som VD att hålla i rekryteringarna själv. Kommer ditt företag ha så stort behov av rekryteringar att det är värt för dig att lära dig hantverket, eller är det bättre att ta hjälp av någon utifrån? Ett första steg kan vara att ta hjälp av tillväxt Botkyrka.

Kom förbi Tumba på en kaffe!

– Du är inte ensam. Kom förbi Tumba på en kaffe så kan vi skissa fram en rekryteringsstrategi. Slå en signal och boka in en tid: 072-061 61 31

Hampus Löwstedt