Sveriges snabbast växande bolag?

Det började med tre vänner och ett kalkylark. Tre år senare var de Sveriges snabbast växande bolag och nummer 8 i Europa, enligt the Financial Times. Idag är Qred marknadsledande i 5 länder, har 130 anställda och omsätter 400 miljoner. Emil Sunvisson, medgrundare och VD, delar med sig av sina 10 tillväxttips.

1. Satsa allt.
När Emil tror på en idé satsar han allt, det får bära eller brista. Riskvilligheten och tron på det egna bolaget gör också att det är lättare att övertyga någon annan att satsa i ditt bolag.

2. Bli bäst på något.
Fokus är jätteviktigt: gör en sak och gör det bra. Som litet företag kan du inte konkurrera i alla områden, men du kan bli bäst på en liten specifik del av marknaden. Qred är marknadsledande när det kommer till små digitala företagslån för småföretag.

3. Sälj innan du utvecklar.
Bara för att du har en bra produkt betyder det inte att någon vill köpa den. Det fick Emil lära sig den hårda vägen med sitt första företag. När Qred fick sina första betalande kunder fanns det bara en hemsida och ett formulär, allt arbete gjordes manuellt. Med ökad efterfrågan visste de att affärsmodellen fungerade och kunde börja utveckla en IT-lösning. Idag har de investerat flera hundra miljoner i en avancerad AI-robot som validerar företagslån.

4. Gasa när det är dags.
När du har en affärsmodell som är bevisad – med betalande kunder och fler som vill köpa – och det finns en tydligt marknadspotential, då är det bara att gasa. Om du tvekar riskerar du att missa tåget. Fram till nu rekommenderar Emil att du arbetar med eget kapital och drar åt svångremmen, men så fort du vet att du kommer kunna tjäna in pengarna i rimlig tid så kan det vara intressant med ett företagslån.

5. Anställ personer med liten erfarenhet och hög integritet.
Över hälften av de anställda på Qred är under 30 och med relativt kort yrkeslivserfarenhet, de är vad Emil kallar “oförstörda”. De har lärt sig jobbet på plats och på så sätt förmedlas även kulturen vidare, med fokus på respekt, service-känsla och fokus på kundupplevelse. Emil värderar även hög integritet. Han vill ha anställda som står för sina åsikter och säger ifrån när de inte håller med. Dessa personer är mer självständiga och du kan lita på att de fattar riktiga beslut.

6. Lev dina värderingar.
Värderingar på papper betyder ingenting om de inte visas i handling. Som ledare behöver du vara extra tydlig med att du lever upp till bolagets värderingar och se till att dina kollegor gör det med. En av Qreds värderingar är transparens, men om Emil som VD inte är helt transparent, då är det inte en värdering i bolaget.

7. Fokus på kundnytta.
Det låter kanske självklart men det är lätt att stirra sig blind på sina egna produkter och erbjudanden istället för att fokusera på vad kunden faktiskt vill ha. Att hela tiden lyssna på kunden och hålla dom nöjda har varit ett framgångsrecept för Emil och han ser alltid till att kundservice håller högsta kvalitet.

8. Mäts det inte finns det inte.
Du som VD måste hela tiden kommunicera vad som räknas. Genom att ta fram relevanta mätvärden och dela med dina anställda skapar du engagemang, kreativitet och hälsosam konkurrens. Ett mätvärde kan till exempel vara kundnöjdhet på skala 1-5 , försäljning per vecka eller beläggning per dag. Emil tar även fram specifika nyckeltal för olika avdelningar i företaget och är tydlig med hur dessa nyckeltal bidrar till verksamheten.

9. Tillåt personalen att misslyckas.
Om du vill att personalen ska ta egna initiativ så behöver du också tillåta att det går fel ibland. Ett misstag betyder att du har försökt något som gick fel. Då har du lärt dig något nytt och ser till att inte göra samma sak igen. Qred har en förlåtande kultur, där anställda uppmuntras att testa och lära sig av sina misstag.

10. Planera inte för mycket.
Emil vet exakt vad de ska göra och vad de ska uppnå på Qred under nästa kvartal, men efter det är det mindre definierat. De har såklart idéer på vad de ska göra men inga exakta planer. Det gör att de kan vara lyhörda till kunder och marknaden och snabbt ändra strategi om så behövs.

– Tillväxt Botkyrka kan vara ett viktigt bollplank och stöd i er tillväxtresa. Jag finns också här som rådgivare och mentor om det skulle behövas. Kontakta Erik på tillväxt Botkyrka eller fyll i formulär nedan så tar vi det därifrån.

Emil Sunvisson
Qred