Läs detta innan du gör en ny hemsida.

Att fixa en hemsida behöver inte vara så dyrt och svårt som du kanske tror. Det menar Tillväxt Botkyrkas affärsutvecklare Max Lauritzen. Börja med att svara på 5 viktiga frågor, så kan vi hjälpa dig med resten!

För ett företag som vill växa är hemsidan viktig både för rekrytering och försäljning. Det finns många fina företag i Botkyrka att arbeta i och att köpa av, tyvärr syns inte alla på internet.

– Vi möter många företag som antingen saknar hemsida helt eller som har en sajt som inte är uppdaterad på länge. Det har till och med hänt att hemsidan beskriver en verksamhet som man inte längre har.

I de fall man har en hemsida är den inte sällan gjord av någon i bekantskapskretsen snarare än någon som jobbar med webbutveckling professionellt. Det är svårt att ställa krav på någon som hjälpt till billigt eller gratis, och det är lätt att man slarvar med att göra grundarbetet.

En hemsida som inte är välgjord kan kosta en missad kund eller rekrytering. Om du gör den själv kostar det också många timmars arbetstid och frustration. En hemsida som är rätt byggd är lätt att hitta via google, möter besökarens förväntningar och är användarvänlig på alla enheter.

– Vi rekommenderar att anlita professionell hjälp med hemsida, texter och bilder. Det behöver inte bli dyrt och komplicerat om du köper på rätt sätt, menar Max.

Allt börjar med att veta du köper och varför. Utan en bra beställning blir det svårt för en leverantör att göra ett bra jobb.

5 frågor du ska svara på innan du köper en ny hemsida:

1. Vad är hemsidan till för?
Är hemsidan till för att nya kunder ska hitta dig? Kanske känner de till dig men du behöver en hemsida för att det ska blir lättare att utvärdera dig som leverantör Definiera det viktigaste syftet med hemsidan och sätt ett konkret mål som du vill att hemsidan ska uppnå, tex. 5 uppdragsförfrågningar per månad. Se till att följa upp detta mål för att se om hemsidan gör sitt jobb.

2. Vem är hemsidan till för?
Vem är den viktigaste besökaren till hemsidan? Är det en erfaren grävmaskinist som letar efter jobb, eller är det en upphandlare i offentlig sektor som utvärderar ett anbud? Har du fler viktiga målgrupper till hemsidan så svara på fråga 3-5 på respektive målgrupp.

3. Vad ska målgruppen veta?
Föreställ dig att du är denna besökare, vad skulle du då vilja veta? Om jag är en potentiell kund kanske jag vill veta vilka personerna bakom företaget är och om det finns några referenser. Skriv ner alla frågor som du vet eller tror att målgruppen har, fråga gärna om du har möjlighet!

4. Vad ska målgruppen tycka/känna?
Hur vill du att din viktigaste besökare ska uppleva din hemsida? Ska hemsidan ge intrycket av ett stabilt väletablerat företag, eller ett visionärt modernt företag i tillväxt? Ska de tycka att den är enkel? Ska den kännas personlig?

5. Vad ska målgruppen göra?
Slutligen vill du att din viktigaste besökare ska göra något när de besöker hemsidan, vad ska du annars med hemsidan till? Vill du att de ska köpa något direkt på hemsidan, eller att de ska ringa dig och boka ett möte? Se till att det är enkelt att göra det du vill att de ska göra!

Investera 1,5h i en ny hemsida

– Boka ett möte med oss så hjälper vi dig svara på frågorna och ta fram en brief att presentera för webb-leverantörer. Vi har flera leverantörer i vårt nätverk och kan inom kort presentera ett antal olika alternativ att välja bland. Då ingår texter och bilder till hemsidan. Hör av dig så sätter vi igång! Ring mig på 0730781671 eller maila till max@tillvaxtbotkyrka.se.

Max Lauritzen
Tillväxt Botkyrka