– Nu har vi rätt person på rätt plats!

Anders och Emil var först skeptiska. De ville växa men det fanns ingen personal, det är ju brist i hela branschen. Efter ett år med tillväxt Botkyrka har de anställt en duktig låssmed, styrt upp order-system och har äntligen rätt person på rätt plats.

Anders Gustafsson startade Botkyrka Lås ensam 2008.

– Jag hade redan erfarenhet från branschen men gick ändå starta eget kurs och bokföringskurs. I början satt jag med egen bokföring.

Emil Norrhage kom in i bilden 2013. Idag är de sex anställda. De jobbar med säkerhetsinstallationer, lås och service i hela Stockholm, med Botkyrka som bas.  2020 hörde Erik Dreborg från Tillväxt Botkyrka av sig. Emil Norrhage var den som tog emot samtalet.

– Jag var ganska skeptiskt till att ni skulle kunna hjälpa oss. Vi har haft jätteproblem med rekrytering då det råder brist i branschen, men du var duktig på att sälja in Tillväxt Botkyrka, säger Emil.

– Ja, men du var också väldigt mottaglig, minns Erik.

– Jo, jag hade redan tänkt en del på det här med tillväxt, att försöka hitta någon sorts system. När någon säger att vi kan hjälpa er, gratis, då blir man mottaglig, konstaterar Emil.

2008 tog Anders en starta-eget kurs och grundade Botkyrka Lås.

Det är lätt att fastna i ett omöjligt problem, som att det inte finns personal, och då är det svårt att komma vidare.

– Jag har själv drivit eget litet företag i många år, så jag vet att det är svårt. Man sitter ensam och man vet inte vem man ska prata med, och fastnar i gamla rutiner. Att få någon som drar i handbromsen och säger “stopp, vart är du på väg?”, det är mycket värt, säger Erik.

Emil och Anders blev inbjudna till en affärsutvecklings-workshop med Hampus Löwstedt och Erik Dreborg från Tillväxt Botkyrka. Där sattes tillväxtmål och en konkret handlingsplan för att nå målen, med bland annat säljaktiviteter och upphandling av nytt ordersystem. Rekrytering hamnade givetvis överst på agendan. Med en ordentlig kravprofil och bra annons påbörjades rekryteringsarbetet, och efter några veckor hade de hittat rätt person.

– Ni var helt grymma på att hjälpa oss med rekryteringen, säger Anders.

Tack vare rekryteringen kan Emil och Anders fokusera på rätt saker. Emil har hand om administration och har efter workshopen testat olika ordersystem för att äntligen hitta ett som passar dem. Anders tar hand om personalen.

Jag är ganska strukturerad och kan hålla koll på grabbarna. Jag har erfarenheten och kan se saker som kanske slunkit mellan stolarna tidigare, säger Anders.

– Nu har vi har rätt person på rätt plats! Sen vet jag inte om det bara är flyt men vi har fått in en del större aktörer på sistone, det har blivit ringar på vattnet, fyller Anders på.

– Något som vi försöker göra är att skapa en framåtrörelse, vi stöttar och ser till att entreprenörerna vågar ta steget, säger Erik.

Erik och Hampus på besök hos Botkyrka Lås.

Ett pågående arbete där Tillväxt Botkyrka är inblandade är att hitta ny lokal. Som entreprenör kan det vara svårt att hinna med att driva dessa frågor mot kommunen.

– Tillväxt Botkyrka kan hjälpa till med kontakter och kravställning. Vi kan vara en brygga mellan entreprenören och kommunen, säger Erik.

– Det finns verkligen ingen anledning att inte samarbeta med Tillväxt Botkyrka! Du får chansen att prova något du kanske inte skulle ha gjort annars och det är gratis! Att våra siffror ser så bra ut som de gör idag är delvis tack vare Tillväxt Botkyrka, säger Anders.

Erik påminner om att det är dags för målmöte nästa vecka.

– Det finns start och stopp i alla våra projekt. Vad är nästa steg för er? Finns det något mer vi kan göra?

Emil behöver inte fundera länge.

– Marknadsföringsdelen till exempel, där finns det en del att göra!

Erik Dreborg